Tuesday, March 31, 2009

ISTIGHFAR


Perbanyakkan beristighfar. Itulah pesanan yang kerap diterima dari para ulamak. Jangan meremehkan istighfar. Istighfar mempunyai kekuatan tersendiri. Walaupun perkataan itu kelihatan seperti pengakuan taubat, namun implikasinya terlalu jauh dari itu.


Istighfar tidak hanya boleh disebut sewaktu selesai bersolat. Ianya boleh disebut dimana sahaja, pada bila - bila masa.


Malahan, ulamak sufi ataupun ulamak tasawwuf menyatakan bahawa dengan beristighfar. Jiwa kita akan lebih dekat dengan Allah. Kita akan sentiasa terpelihara dari segala perbuatan keji dan mungkar. Bila lidah kita sentiasa menyebut istighfar dengan berulang kali, maka hati kita akan sentiasa 'dihalakan' untuk mengabdikan diri dan menyucikan jiwa kearah 'perhambaan'.


Singkatannya adalah seperti berikut dan membawa maksud seperti dibawah:
astaghfirullah, yang bermakna "Aku memohon keampunan Allah".


Dalam bahasa Inggeris, ianya membawa maksud:
astaghfirullah, meaning "I seek forgiveness from Allah".


Istighfar yang lebih lengkap adalah - ASTAGHFIRULLAH HAL'AZIM, ALLAZI LA ILA HAILLAH HUAL HAYYUL QAYYUM, WA'ATU BU ILAIH.


Membawa maksud:

"Aku memohon ampun kepada Allah yang tidak ada tuhan selain DIA, yang hidup dan selalu jaga, dan aku bertaubat padaMU".


Selain mata. Bahagian atau anggota manusia yang paling mudah dan senang untuk melakukan dosa dan maksiat ialah LIDAH.



Mencerca, memaki hamun, mengumpat, mengutuk, memfitnah, menjatuhkan maruah, bercakap kotor, dan sebagainya adalah perbuatan maksiat dan mungkar yang berhubung secara langsung antara hati dengan lidah.


Seperkara yang perlu diingat. Andainya kita berdosa secara langsung dengan Allah. Maka hendaklah kita beristighfar dan bertaubat dengan sesungguh - sungguhnya, menyesal dengan perbuatan keji yang kita lakukan. Dan seterusnya ialah perbanyakkan amalan sunat bagi menampung segala kekurangan yang ada.


Namun, andainya kita melakukan kesalahan terhadap sesama manusia, sepertimana perbuatan mengumpat dan segala macam dosa yang dilakukan melalui lidah. Maka, tidak cukup dengan sekadar bertaubat dan beristihgfar memohon keampunan dari Allah, malah adalah menjadi tugas dan tanggungjawab yang perlu diselesaikan, iaitu memohon maaf dari manusia itu sendiri. Bukan satu jenaka, tapi permohonan maaf kepada manusia yang telah kita umpat dan sebagainya itu wajar dilakukan seberapa segera yang mungkin. Kerana ajal maut tidak kita ketahui, bilakah kehdirannya.


Begitu sukar untuk memohon maaf dari sesama manusia. Kerana, Allah adalah tuhan yang MAHA PENGAMPUN. Hinggakan ada dikalangan ulamak yang secara sinis memberikan ungkapan seperti dibawah:


"Bukan hendak menyatakan bahawa tidak mengapa jika berdosa dengan tuhan, kerana Allah Maha Pengampun. Tetapi yang menjadi masalahnya ialah, andainya kita berdosa dengan manusia, hendaklah diketahui bahawa manusia memang sukar untuk memaafkan kesalahan sesama manusia".


Maka, diandaikan dosa kita tidak dimaafkan oleh sesama manusia. Bolehkah dibayangkan bagaimana kedudukan dan nasib kita di akhirat kelak ?


Cuba bayangkan, disaat kita berada dihadapan pengadilan Allah kelak. Dimana amal dan kejahatan kita begitu seimbang. Tiba - tiba, seorang HAMBA ALLAH yang pernah kita sakiti dengan lidah kita sewaktu didunia, tiba - tiba memohon PENGADILAN dari yang Maha Adil dalam pembalasannya. Adakah perjalanan kita akan mudah untuk terus melalui titian sirath ?


Fikir - fikirkanlah, renung - renungkanlah. Siapakah saudara kita yang pernah kita UMPAT KEJI FITNAH ADU DOMBA MENGATA MENCACI NISTA dan sebagainya. Sebelum menutup mata dan menghembuskan nafas terakhir.

12 comments:

  1. Salam,

    Takut bila ingat dosa mengumpat orang masa muda2 dulu , nak dicari orang yang diumpat tak tau kat mana dah :(

    ReplyDelete
  2. salam...
    terima kasih singgah ke laman sy... jagalah lidah daripada saling mendengki, membenci atau berpaling juga mengumpat... jadilah kita hamba Allah yang saling bersaudara.

    ReplyDelete
  3. salam ziarah.

    betul tu, beristighfar semestinya menjadi penyuci jiwa dan patut tak lekang dari lidah dan kalbu.

    sedangkan kekasih Allah, Baginda s.a.w pun tak lekang dari istighfarnya apa lagi kita yg hina ini

    ReplyDelete
  4. Salam...memang betul...kita manusia kadang boleh melupakan perbuatan orang lain pada kita...tapi untuk memaafkan hati kita kadang menjadi begitu degil...

    Semoga dengan amalan beristighfar akan melembutkan dan menjadi penenang jiwa kita...Insyaallah...

    ReplyDelete
  5. bagus ingatan ni especially tuk saya yang sedang mengandung ni...

    ReplyDelete
  6. sembahyang taubat pun kena buat hari2 seelok2nya

    p/s: maaflah tak mai sini ek, maaf sesangat

    ReplyDelete
  7. selalunya kita basahkn lidah kita dgn istigfar

    ReplyDelete
  8. kena selalu juga berdoa....minta bantuan ALLAH YANG MAHA ESA ...... minta dihidupkan dan dimatikan dalam iman, kesihatan yang baik, kesempurnaan, dalam berkaseh sayang, dalam bermaruah, dan dalam berharta.

    Kalau takut terlepas kata.....kita kenalah kurangkan berbual-bual kosong...... bukan takut jumpa orang...tapi takut terbuat dosa....mendengar pun sama cam mengumpat....so...biarlah dikatakan tak pandai bergaul.....

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas ingatan, kita yang tak berisghfar walau sekali sehari kepadaNYA adalah sombong dan tak sedar diri...

    ReplyDelete
  10. kita di anjur selalu beristifar setiap masa dan dalam masa terluang supaya kita selalu ingat dan memeohon keampunan dariNya..

    ReplyDelete
  11. thanks bro ;)
    best post ni
    byk membantu

    ReplyDelete
  12. terima kasih jejaksirah memudahkan pencarian makna untuk blog saya, alhamdulilah...
    blogger http://mimpi-nlp-and-me.blogspot.com

    ReplyDelete