Friday, March 13, 2009

Tuntutan SYAHADAH

Hidup tanpa SOLAT.


Aku benar - benar terpaku, terpana. Aku langsung tidak berupaya untuk berkata apa - apa. Selain dari beristighfar dan mengucap dua kalimah syahadah.


Kejadian berlaku baru - baru ini. Dimana, seorang sahabat sepermainan dari kecil. Tiba - tiba sahaja membuat pengakuan. Beliau tidak tahu langsung untuk bersolat.


Bukan perkara main - main. Semakin banyak yang aku tanya. Semakin aku merasa takut dan hiba, tiba - tiba sahaja.


Dengan penuh hikmah aku menyuruhnya mengucap dua kalimah syahadah yang maha suci itu. Sahabat aku hanya mampu menyebut "La ila haillallah, Muhammad Rasulullah" dengan tergagap - gagap.


Aku memegang tangannya dengan penuh kasih sayang. Aku tidak mahu bertanya apa - apa lagi. Aku berjanji, akan membimbingnya kembali ke pangkal jalan, InsyaAllah.


Ini bukan kes terpencil. Masih aku ingat lagi, sewaktu menghadiri kursus perkahwinan hampir 20 tahun yang lalu. Dimana, dari seramai 30 orang peserta. Hampir 20 orang tidak tahu dengan tepat bilangan rakaat dalam setiap waktu solat.


Yang semakin jelas, semakin ramai yang takut menderhaka kepada pemimpin daripada takut menderhaka kepada suruhan tuhan.

No comments:

Post a Comment