Sunday, June 14, 2009

MASJID - KEDAI BUKU


Seorang ustaz telah memberikan pesanan yang begitu baik. Dimana, beliau berpesan, dimana sahaja kita pergi, kita pastikan kita pergi dua tempat ini. "Jangan tidak tidak."


Pertama ke MASJID. Kedua, ke kedai buku.


Ke masjid untuk 'serah diri' kepada Allah. Ke kedai buku untuk mendapatkan ilmu bagaimana untuk 'serah diri' kepada Allah.


Dan insyaAllah, kedua - dua tempat tersebut kita 'usahakan' untk 'keluarkan duit.' Banyak pahala dan keberkatannya. Jangan pula kita kedai buku untuk membeli buku cerita lucah.


Bak kata pesanan dari ustaz ini. Tidak perlu untuk baca buku cerita lucah ataupun menonton filem lucah. "Bila anta berada bersama dengan isteri anta ... bercakaplah yang menaikkan nafsu, buatlah apa sahaja hingga hilang kawalan ... layanlah nafsu sepuas - puasnya, tapi kalau hendakkan pahala... waktu tut tut tut tu ... berzikirlah ... ingatlah Allah ... sedap pun dapat ... pahala pun dapat." Aku dan jemaah tidak dapat menahan ketawa.


Maaf, seakan - akan lari tajuk. Sebenarnya, aku sendiri terlalu kurang ilmu. Sepatutnya, sewaktu melangkah keluar dari rumah, kita hendaklah terus berniat untuk mencari masjid atau kedai buku. Niat bermusafir, niat jamak, niat qasar. Mohon supaya Allah permudahkan urusan perjalanan kita.


Aku terlihat, dan aku sendiri masih JAHIL ! Bagaimana makmum yang terlewat tidak tahu bagaimana untuk 'masuk saf solat.' Ada yang masih berdiri tegak, menunggu imam bangun terlebih dahulu.


YA ALLAH, bimbinglah aku, aku terlalu JAHIL !!!

No comments:

Post a Comment