Thursday, June 25, 2009

Membaca dalam kereta.


Aku sedang membaca sebuah buku dengan asyik sekali. Bila seorang sahabat bertanya satu soalan yang aku sendiri tidak mampu menjawabnya. Maklumlah, aku tidak mempunyai ilmu untuk menjawab persoalan yang dilontarkan itu.


Kenapa sahabat aku bertanya, dan apakah soalan itu ?


Sahabat aku bertanya, kerana dia berasa hairan bagaimana aku boleh membaca sewaktu berada didalam kenderaan yang sedang bergerak. Aku berada dibahagian belakang pemandu.


Aku tidak menjawab, kerana aku sendiri sudah lupa tentang artikel yang aku pernah baca puluhan tahun yang lalu. Bagaimana seseorang itu mempunyai kemampuan untuk membaca sewaktu berada didalam kenderaan yang sedang bergerak.


Ada orang yang mudah pening jika membaca dalam kenderaan. Dan ada orang yang seolah - olah tidak ada apa yang berlaku sewaktu sedang membaca.


Bagi aku jawapan paling mudah ialah - Itulah rezeki masing - masing.

No comments:

Post a Comment