Saturday, May 30, 2009

BUKU menggantikan Pinggan


ZON ILMU.


Aku masih ingat lagi. Dahulu, terutama sekali kalau kita berkunjung kerumah - rumah dikawasan kampong, terdapat almari kaca diruang tamu, dimana didalamnya tersusun rapi pinggan mangkuk yang cantik - cantik belaka untuk dijadikan sebagai tempat untuk hidangan tetamu yang datang berkunjung.


Itu dahulu. Sekarang, zaman sudah berubah. Almari pinggan mangkuk telah diletakkan dibahagian dapur. Satu tempat yang paling sesuai, dan paling 'kena.'


Sekarang, sudah semakin banyak rumah yang berubah konsep. Dimana, almari yang berisi buku diletakkan dikawasan ruang tamu. Atas pelbagai tujuan.


Pada dasarnya, aku bersetuju dengan cara, corak dan konsep sebegini.


Sesungguhnya, budaya ilmu itu wajar diterapkan didalam masyarakat kita. Sejujurnya, aku paling benci, meluat, geram dan begitu menentang kepada budaya suka berhibur secara melampau atau hedonisme. Bagi aku, ianya langsung tidak membawa apa - apa faedah untuk pembentukan sebuah masyarakat yang bertamaddun, apatah lagi ianya jauh dari konsep masyarakat Madani.


Berbalik kepada konsep meletakkan almari bacaan di kawasan ruang tamu. Antara kebaikan yang aku lihat ialah. Seandainya, tetamu berada didalam rumah, dan tuan rumah belum berkesempatan untuk duduk berbual bersama tetamu, maka inilah masa yang terluang, dimana tetamu boleh mengambil buku yang tersedia, samada sekadar untuk dibelek - belek, ataupun untuk 'menjamu mata,' melihat rangkaian buku - buku yang tersusun indah.


Bila disebut 'buku.' Maka kita akan mengaitkan ianya dengan ILMU. Tidak hairanlah, seandainya secara tidak langsung, sebuah rumah yang 'dilimpahi' dengan buku, akan menyebabkan persepsi masyarakat akan berubah.


Fikir - fikirkanlah ...

3 comments:

  1. idea yg bagus... tapi pinggan mangkok yg belambak tu nak simpan kat mana pulak nanti ya hehe..

    projek library zino masih belum berjaya sepenuhnya.. buku memang dah berlambak2..

    ReplyDelete
  2. lagipun kalo ltk pinggan mangkuk kan pakai..buat hiasan..kalo buku ..leh jugak tambah ilmu..

    ReplyDelete