Monday, July 27, 2009

Semangat tetap ada.


Bila aku pandang sekeliling, aku dapati kehidupan aku sebenarnya dikelilingi oleh novelis. Khususnya dari ALAF 21. Mereka begitu banyak memberikan perangsang, dorongan, dan semangat untuk aku terus menulis.


Jadi dimana silapnya aku ?


Hingga kini, aku masih belum menyiapkan walau sebuah menuskrip. Hatta, sudah memakan masa hampir 3 tahun. Dan masih tidak ada kelangsungan hatta tidak ada penyudahnya.


Adakah aku perlukan seorang MENTOR yang perlu duduk disebelah aku ? Ah, orang lain juga menulis dan tidaklah 'semengada - ngada' aku.


Ada ketikanya bila idea datang mencurah - curah, aku begitu bersemangat kental dan waja untuk melakukannya. Tetapi bila idea kering, maka aku lebih banyak membaca.


Lalu aku teringat kata - kata novelis Faisal Tehrani. Bagaimana beliau mendapatkan nasihat dari A. Samad Said, lalu Pak Samad berkata.


"Syarat pertama ialah membaca, syarat kedua ialah membaca, syarat ketiga ialah membaca, syarat keempat ialah membaca, dan syarat kelima ialah menulis."


Ini membawa maksud, untuk menjadi seorang penulis ialah mesti banyak membaca. Jadi, adakah aku sudah cukup banyak membaca ?

2 comments:

  1. betul tu kekadang kering idea untuk menulis tapi dengan membaca akan membantu mendatangkan ilham, apapun tergantung kepada buku apa yg dibaca tak gitu!

    ReplyDelete