Monday, July 20, 2009

Jadi, anda mahu menulis ?


Sudah ramai yang mengesyorkan supaya aku menulis. Dan sememangnya aku berminat untuk menulis. Entah mengapa, entah kenapa, entah bagaimana, sehingga kini aku masih tidak dapat memberikan sepenuh tumpuan untuk menulis. Sejujurnya hati aku tidak tetap. Semenjak musibah dan ujian dari Allah datang dengan tiba - tiba dan terus menerus serta tidak ada penghujungnya. Maka semangat untuk aku menulis terus luntur.


Hinggalah buku ini tiba. Aku masih belum dapat membuat sebarang keputusan muktamad. Jiwa aku masih kacau bilau. Hati aku masih tidak tenteram. Fikiran aku masih tidak tenang.


Sesudah berbulan - bulan lamanya aku berserah diri kepada Allah. Memohon petunjuk dari NYA. Namun aku tidak pasti apakah sudah ada petunjuk dari NYA ?


Satu ketika, tiba - tiba sahaja idea untuk menulis turun mencurah - curah, hingga aku terasa menggigil. Terasa seperti tidak sempat untuk aku mencatatkan semuanya. Segalanya. Aku terus menulis dan terus menulis dan terus menulis. Kisahnya ialah bagaimana aku sedang lapar. Sejujurnya, beras telah habis dan tidak ada barang 10 sen pun didalam poket aku. Aku seperti terasa hendak pergi ke pejabat ADUN. Tetapi aku rasa malu yang teramat sangat, kerana satu ketika, aku pernah memohon sekampit beras, namun petugas dipejabat itu telah bertanyakan pelbagai soalan, hingga aku terasa soalan yang diberikan itu benar - benar menjatuhkan maruah aku.


Alhamdulillah, satu ketika seorang insan yang begitu banyak membantu aku telah menyiarkan sebuah entri tentang sebuah buku yang bertajuk - Jadi, anda mahu menulis ? Hasil karya Prof. Madya Dr Umi Kalthum Ngah.


Aku lantas menyuarakan hasrat hati untuk meminjam dari Prof Madya Nurazzah8. Namun, rupa - rupanya beliau telah bersedia untuk menghadiahkan kepada aku buku tersebut.


Dan, buku itu telahpun berada bersamaku. Dan InsyaAllah, aku aku berikan pendapat aku yang teramat cetek ini berhubung dengan kelebihan buku ini. Sebuah buku yang tidak tebal, tetapi cukup ringkas untuk difahami oleh seorang yang tidak berpendidikan tinggi seperti aku.


Buat permulaan ini, biarlah aku menulis di dalam blog. :)



No comments:

Post a Comment