Wednesday, April 22, 2009

NOVEL PEJUANG ISLAM

Mengenali, Mencintai dan Menghayati perjuangan pahlawan Islam.


Ada dikalangan umat Islam yang tidak mengenali tokoh - tokoh pejuang Islam. Malah, ada yang tidak mengenali Khalifah yang memerintah dan menerajui umat Islam setelah kewafatan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.



Dengan adanya novel seperti dibawah. InsyaAllah, umat Islam, terutamanya yang berminat mendalami tentang sejarah pejuang - pejuang Islam, boleh sahaja mendapatkan novel - novel dibawah di booth atau gerai PTS.




Novel ini memang menarik. Tidak seperti bahan ilmiah yang mana kita terpaksa memerah otak untuk memahami dan menghafal fakta. Novel - novel dibawah begitu enak untuk dibaca sambil bersantai.



Kerana ia menggunakan konsep novel, maka terdapat dialog yang pasti tidak akan membosankan para pembaca, termasuk kanak - kanak. Namun, setiap babak yang dipaparkan adalah bersumberkan kepada fakta sejarah yang benar.




Kisah Saidina Ali bin Abu Talib menceritakan kisah hidupnya sejak dari kecil sehingga meninggal dunia. Pada zaman kanak-kanak tinggal di rumah Rasulullah SAW, kemudian menjalani kehidupan sebagai suami isteri bersama Fatimah, perihal kegagahannya di medan perang dan ketokohannya sebagai ilmuan Islam sehingga menjadi khalifah.








Khalifah Islam kedua. Umar Al- Khattab.















Abu Bakar as-Siddiq, sahabat sejati Nabi Muhammad saw yang dilantik menjadi khalifah Islam pertama selepas beliau wafat pada tahun 632 H. Jasa khalifah Abu Bakar as-Siddiq yang paling besar adalah mengumpulkan semula ayat-ayat al-Quran apabila ramai penghafal terbunuh dalam peperangan menentang mereka yang murtad dan nabi-nabi palsu. Novel ini menceritakan kisah suka duka Khalifah Ar Rasyidin yang pertama itu dari sejak lahir hingga meninggal dunia.












Jangan lepaskan peluang sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Untuk mendapatkan novel - novel sejarah itu. Buku - buku tersebut boleh diperolehi dengan harga diskaun di booth PTS.




Sila dapatkan novel - novel disebelah di gerai PTS.


3 comments:

  1. tentu menarik cara penceritaannya, tapi sy belum sambar lagi :(

    ReplyDelete
  2. Salam Insaflah...

    Saya baru ada 2 buah...niat dihati ingin memiliki semuanya...sebab gaya penceritaannya menarik...

    ReplyDelete
  3. zino dah ada banyak koleksi novel paklatip tu..ada juga yg di hadiahkan paklatip sendiri..

    ReplyDelete