Thursday, April 30, 2009

PTS & Memandaikan Bangsa.

Hari - hari terakhir sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur - PBAKL, tempohari. Aku membawa anak - anakku bersama. Mereka benar - benar teruja. Maklumlah, tahun lepas aku tidak membawa mereka bersama.


Alhamdulillah, tahun ini, ada penaja yang sudi membiayai segala kos. Maka, kami berlima, aku, 3 orang anak - anak ku dan seorang sahabat yang amat memahami kesusahan diri aku sekeluarga selama ini.


Kami berlima pergi dengan kereta kancil. Tiba sahaja dihadapan PWTC, aku mengambil masa hampir 20 minit untuk mencari parkir. Ini satu perkara yang lumrah dan tidak dapat dielakkan setiap kali berlangsungnya apa - apa program besar di PWTC, khususnya Pesta Buku.


Aku memarkir kenderaan agak jauh dari bangunan PWTC. Dan kami berlima berjalan dengan riang ria, seperti hendak pergi berhari raya lagaknya. Masuk sahaja ke dalam bangunan PWTC, aku telah berpesan kepada semua. Andainya kita terpisah, maka hendaklah semua sekali menunggu atau datang ke bahagian hadapan pentas berdekatan tangga bergerak.


Selepas itu, aku terus membawa anak - anak aku ketingkat 3. Berpusing - pusing, membelek - belek dan menerima segala macam risalah yang diberikan secara percuma oleh penerbit yang menyertai pesta itu.


Sejurus kemudian, kami turun ke tingkat kedua. Melakukan perkara yang sama. Namun kali ini, aku berhenti agak lama di beberapa booth. Disebabkan tujuan utama aku membawa anak - anak aku ke PBAKL ialah untuk mencari buku pelajaran dan latihan dan untuk membeli buku terbitan PTS. Kerana bagiku, buku - buku terbitan PTS telah terbukti sangat membantu anak - anak aku dalam proses pembelajaran mereka.


Anak - anak aku tergolong dalam golongan pelajar yang sederhana. Namun, apabila mereka mendampingi buku - buku cerita terbitan PTS, jelas kelihatan mutu bahasa dan pemahaman mereka tentang sesuatu itu telah meningkat. Tiada apa yang lebih menggembirakan bagi diri aku dan isteri, melainkan melihat perkembangan anak - anak yang membanggakan.


Ditingkat kedua juga, aku sempat singgah dibooth Karangkraf dan beramah mesra dengan salah seorang kakitangan ALAF 21 iaitu Kak Sa'adiah. Namun, kami tidak sempat untuk berbual panjang, maklumlah masih banyak lagi tempat yang perlu kami lawati.


Setakat tingkat dua, aku masih belum berpuas hati. Kerana belum berjumpa dengan booth yang menjual buku pelajaran yang aku hajati. Kalau adapun diskaun yang diberikan tidak menarik hati. Aku terfikir, kenapa penerbit buku pelajaran tidak mahu memberikan tawaran harga yang paling menarik untuk buku - buku pelajaran terbitan mereka. Kerana bagi aku, buku pelajaran atau buku latihan sekolah adalah buku yang mesti dibeli. Tidak ceperti buku - buku cerita.


Ada penerbit yang hanya menawarkan diskaun 10%. Bagi aku lebih berbaloi andainya aku pergi ke kedai buku berdekatan rumah aku. Tidak perlu membayar duit minyak, duit TOL dan duit parkir.


Ditingkat bawah, aku terus masuk ke Dewan Tun Hussein On. Kali ini suasana jauh lebih meriah dan yang pasti, sesak. Kami terpaksa bergerak perlahan - lahan. Dan dipenghujungnya, akhirnya aku temui juga booth yang menawarkan diskaun paling menarik, dan yang penting, anak - anak aku menjadi rambang mata melihat begitu banyak buku - buku nota latihan yang ada.


Lebih satu jam kami disitu. Bukan mudah sebenarnya untuk aku membeli buku latihan persekolahan anak - anak aku, malumlah, penaja aku memberikan wang poket sebanyak RM100. Jadi, selain dari menilai buku yang perlu dibeli. Aku juga perlu melihat harga buku.


Setelah berpuas hati. Aku lantas menyuruh anak aku yang pertama untuk pergi beratur dan membayar harga buku. Sambil itu, aku terus ke booth PTS yang terletak bersebelahan kawasan.


Sewaktu masuk sahaja kedalam kawasan PTS. Pandangan aku terus tertancap kearah insan yang aku begitu hormati dan sanjungi. Bagi aku, beliaulah pejuang bangsa yang sebenar, dan beliau juga adalah pejuang bahasa yang berani. Seorang wanita yang cekal mengharungi badai dan gelora dalam meninggikan martabat bahasa ibunda. Misinya ialah - MEMANDAIKAN BANGSA !


Insan itu tidak lain dan tidak bukan ialah Puan Ainon.


Aku tidak mahu melepaskan peluang. Lantas aku terus menyapa Puan Ainon yang sedang duduk keletihan namun masih mampu tersenyum. Usai memberi salam, dan bertanya khabar, terus sahaja Puan Ainon bertanya "Tuan ini penulis?" spontan aku menjawab "Tidak, Saya hanya menulis didalam blog," lalu Puan Ainon berkata dengan penuh semangat "Kenapa Tuan tidak menulis buku?" Aku menjawab dengan tersenyum "Sebenarnya saya ada masalah bila menulis..." Belum sempat aku menghabiskan hujah, lantas dipintas oleh Puan Ainon "Tidak, tidak .... saya tidak mahu mendengar masalah .... Tuan mesti boleh menulis!"


Begitulah Puan Ainon. Seorang yang tegas. Dan selayaknya beliau digelar Puan Sifu.


Di booth PTS. Aku dan anak - anak aku sekali lagi rambang mata apabila melihat buku - buku yang dipamerkan. Kalau diikutkan hati ini. Mahu sahaja aku 'sambar atau cekau' semua buku yang ada. Tetapi, aku telah memberikan 'tanda amaran awal' kepada anak - anak aku. "Ingat, Abah ada baki RM40 sahaja dalam poket." Dan Alhamdulillah, anak - anak aku telah lama memahami kesusahan keluarga.


Setelah puas membelek - belek, merenung - renung dan memerhatikan segala buku yang ada, akhirnya anak - anak aku bersetuju untuk berkompromi diantara mereka. Cuma 3 buah buku yang mampu untuk dibeli, iaitu - Penyiasat 3P - Hantu Lagenda, NAGA - Serangan Kulat dan Sherlock Holmes 2 - Detektif yang penuh kejutan.


Jam telah menunjukkan pukul 6 petang, bila anak sulng aku tiba - tiba berkata "Abah, kita belum bersolat Asar lagi...!"


Lantas kami terus sahaja beredar dari booth PTS. Dan terus ke surau berhampiran. Usai solat dan mengucapkan Syukur kehadrat Illahi, kerana memudahkan urusan kami pada hari itu. Aku juga merasa bersyukur kerana dengan limpah izinNYA. Kami telah dapat bertemu dengan insan yang kami sekeluarga amat hormati dan sayangi, iaitu Puan Ainon. Semoga Allah memberikan rahmat, keredhaan dan kesihatan yang baik buat Puan Ainon dan keluarga serta kakitangan PTS. AMIN.


Usai bersolat, kami terus pulang dengan perasaan penuh kepuasan. Alhamdulillah.

2 comments:

  1. rasa tak puas kat pesta buku hari tu... tak dapat nak teroka semua tempat terlalu ramai orang..

    ReplyDelete
  2. me tak kesampaian nak ke pesta buku tewww..

    ReplyDelete