Thursday, April 23, 2009

KISAH SEJARAH PAHLAWAN MELAYU


Aku terfikir, andainya satu hari nanti jika PTS mengadakan novel - Si Bongkok Tanjung Puteri, berkulit tebal. Maka, InsyaAllah, aku tidak akan teragak - agak untuk membelinya. Ini bagi memastikan buku itu kekal dan tahan lama, dan yang pentingnya boleh dijadikan koleksi yang boleh dibanggakan.


Manakan tidak, novel ini bolehlah dikategorikan sebagai agak tebal, apatah lagi dibaca oleh seorang kanak - kanak berusia 8 tahun. Aku sendiri tidak pasti berapa lamakah masa yang diambil oleh anak aku itu untuk menghabiskan pembacaannya. Tetapi yang pasti, usai sahaja pembacaannya itu, kelihatan riak - riak kepuasan diwajahnya.


Novel ini dibaca oleh 5 orang. Aku sendiri, isteri aku, dan 4 orang anak lelaki yang lasak. Jadi boleh dibayangkan andainya tahap kesabaran anak - anak aku luntur. Pastinya mereka akan berebut antara satu sama lain.


"Alah... engkau baca lambat!" "Boleh sabar tak?" "Nak suruh abah beli lain lah!" "Abah, ada kawan kata nak pinjam... boleh tak?"


Itulah diantara dialog yang agak tegang, bilamana sebuah novel yang menarik menjadi 'mangsa perebutan hak' oleh anak - anak aku.


Nasib baik tidak berlaku adegan 'tarik - menarik' novel. Kalau tidak, sudah tentu novel itu akan terkoyak dan hancur.


Bila aku melihat kesungguhan anak - anak aku membaca kisah sejarah dalam novel - Si Bongkok Tanjung Puteri itu. Aku lantas terfikir ... siapa kata kisah atau pelajaran sejarah tidak ada daya penarik ?


Ya, sejujurnya, aku memang tidak berminat untuk membaca buku sejarah. Terasa agak memeningkan. Terutamanya dalam perkara fakta dan tarikh. Tetapi apabila membaca novel - Si Bongkok Tanjung Puteri ini. Persepsi aku terus berubah sama sekali. Ada daya 'penarik' dalam kisah sejarah yang 'dinovelkan' ini.


Aku tidak mahu mengulas tentang novel ini. Cukuplah aku menyatakan bahawa, sebagai orang Melayu. Aku berasa bangga dengan kisah Si Bongkok Tanjung Puteri ini. Kerana ia menceritakan tentang kisah perjuangan orang Melayu, kaum pribumi yang memperjuangkan hak dan maruah mereka diatas muka bumi tanah tumpah darah mereka sendiri.


Dan yang paling menarik sekali. Kisah ini ditulis mengikut 'kaca mata' anak pribumi ini sendiri. Tidak seperti buku - buku sejarah yang dikarang oleh pengarang antarabangsa, yang menulis mengikut pandangan mereka. Yang sering mempertikai dan merendah - rendahkan perjuangan anak bangsa dan anak watan negara tercinta ini.


Bersempena dengan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur ini. Aku mengesyorkan supaya pengunjung blog ini untuk mendapatkan novel ini, dan mana - mana hasil karya oleh novelis - Abdul Latip Talib di gerai atau booth - PTS.


Yang pasti - ANDA tidak akan rugi memilikinya !

3 comments:

  1. slm....kisah diorang ni(sahabat nabi saw) yg kt tepi xde dalam blog ke...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Adinda Feroz.
    Terima kasih promosikan novel2 kekanda.

    ReplyDelete
  3. salammms.. dh lamer x bacer novel ..

    ReplyDelete